Lyckeboanna

Koncentrationsproblem
Studiedag hemma. Kursen heter Specialpedagogiskt synsätt vid språk, läs- och skrivutveckling. Kursen ingår i "Lärarlyftet" och den är verkligen intressant.
Håller på att läsa en bok om barnens tidiga språkutveckling.
Mycket svårläst text, måste läsa högt om jag ska förstå något.
Massor av svåra ord.

Tankarna far hela tiden iväg till andra saker:
...Jobbet.
...Skulle mailat några föräldrar igår, det har jag glömt.
...Resan till USA i sommar.
...Äta semla eller inte semla till 11-kaffet.
...För visst är det väl kaffepaus snart.
...Måste smsa mina vänner och kolla läget.
...Ett par bloggvänner fick bäbis igår.
...Undrar om jag fått någon e-post?
...Nä, nu är det nog kaffedags.
...Men jag bäddar sängen före ... eller efter kaffet?
...Men först MÅSTE jag läsa kapitlet klart.

KONCENTRATIONSPROBLEM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Den viktigaste jag lär mig idag är nog hur det känns att vara okoncentrerad, när uppgiften är så svår att man knappt klarar av den, när hjärnan som en överlevnadsstrategi ägnar sig åt att smita och istället gottar in sig i behagligare tankar.
Nu förstår jag superbra hur mina elever kan känna sig i skolan. Uppgiften kanske är lite svår, eller för lätt, och tankarna far iväg.
Jättenyttigt för mig att så här påtagligt få veta hur det känns! Det kanske är det allra viktigaste jag kommer att lära mig under hela kursen?

Idag blir jag en lite bättre lärare!

/AnnaLi
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress