Avslappning och Rehab

Nu har mössor, sockor, pannband och pulsvärmare blivit färdiga. Jag har hittat garnet i mitt restgarnsförråd. Jag kan inte gå förbi en hederlig gammal garnaffär utan att gå in och göra ett "stödköp" och därför har jag ganska mycket att välja på. Hehe...
Enkla handarbeten är min bästa avslappningsövning. Men jag gör även andra avslappningsövningar och promenerar varje dag. 
Nästa vecka blir det Rehabmöte. Det blir mycket intressant. Nio personer ställer frågor om mitt mående. (Chefen, chefens chef, kunskapskontoret, läkaren, terapeuten, försäkringskassan, facket, rehabsamordnaren och så jag.) Otroligt vad populär man är... hmpf. Jag har läst om att försäkringskassan utförsäkrar många långtidssjukskrivna nu så jag är beredd på nåt sånt. Jag tänker att det får bli som det blir. Så länge jag har sömnproblem, är stresskänslig och ljudkänslig är det inte så bra att vara i skolmiljö så jag får nog prova något annat. Allt kommer att ordna sig och jag försöker att ta en dag i taget. 
Med kärlek!
Anna


Januariblomman
Till Glädje och Uppmuntran har jag tänkt köpa mig en ny krukväxt varje månad. Januariväxten blev ett par rosa Våreld. De påminner mig om att våren ligger framför och att dagarna blir ljusare.



Energiekonomi
När det gäller ekonomi så är det ju självklart att utgifterna aldrig får överstiga inkomsterna. Man får inte spendera mer än man har.
Detsamma gäller vid utmattningssyndrom. Jag har en viss mängd energi att hushålla med. Det är inte så mycket ännu och jag måste tänka på att inte slösa. Vissa dagar är jag piggare och tror att jag har mer energi. Så är det dock inte. Jag hamnar på minus dagen efter och ligger utslagen i soffan. I går var jag på möte och uträttade ärenden i tre timmar. Därefter skulle jag sagt "nej" och åkt hem, men blev övertalad att äta middag hos bekanta. Min kropp och hjärna sa att det inte var någon bra idé.  Mitt nyårslöfte var att lyssna till vad min kropp vill. Men lyssnade jag? Nä! 
Fick en liten läxa igen: Lyssna på vad kroppen säger. Våga säga "nej". En aktivitet per dag räcker.