Lyckeboanna

Oh Sole Mio
Lördagen i Riga tillsammans med jammvännerna. Jag ska lägga ut lite bilder när jag kommer hem igen.

Efter en underbar frukort i detta slottsliknande hotell drog vi ut på marknad. Det var en gigantisk marknad, den största jag någonsin sett. Det var härligt med alla dofter från frukt och grönsaker. Dofter som till och med jag kände. (Jag miste stora delar av mitt luktsinne under en förkylning i USA 2005 och känner numera bara det som luktar gott.) Jag tror att det var fler som sålde än som köpte och överallt satt små gummor och stickade. Alla yngre tjejer här i Riga har högklackade skor, och det fanns otroligt mycket skor och stövlar billigt på marknaden. Kanske jag ska överge mina foppa och återgå till högklackat? Njaä...älskar ju foppa...

På eftermiddagen samlades vi alla åtta på vårt hotellrum. Leffe och jag är de enda som har altan. Det är ingen altan med utsikt, eftersom det ligger inbyggt mellan husen, men det är en altan med akusik!!! Jag gick ut och sjöng några toner och till slut hade vi alla flyttat ut dit och stog och sjöng. Det har väl aldrig låtit så bra! Vi sjöng i olika stämmor. När vi sjöng Oh Sole Mio hörde vi den plötsligt på italienska. Där stog två italienskor i ett fönster på nästa våning och sjöng med oss. Efter ett tag kom de ner till oss och tillbringade resten av dagen tillsammans med oss. Den ena, Nadia, kunde lite engelska. Hon är numera min nya facebookvän. Den andra var hennes faster. Hon pratade inte engelska men italienska, spanska, franska och andra språk som inte vi kan...och kroppsspråket.

Italienskorna följde även med när vi åkte ut till restaurang Lido på kvällen. Ett jättefint ställe med god mat.

Idag, söndag, ska vi åka med tåg till en stad eller by utanför Riga. Vår guide Lasse har nåt på gång. Vid midnatt flyger vi hem till Sverige igen. Vi kommer fram vid midnatt så det går väldigt fort pga tidsskillnaden=)

Kram!
/AnnaLi




Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress