Lyckeboanna

HSP - Highly Sensitiv Person
Oki, jag är en HSP – en Highly Sensitive Person.

Jag är glad att äntligen, efter att ha läst nedanstående artiklar, ha kunnat ge mig själv en diagnos och jag föredrar att värdera detta som något positivt!

Det är min känsliga konstnärssjäl! =)

Det är positivt att jag som Highly Sensitive Person, tillsammans med cirka 15-20% av befolkningen, kan känna mer och starkare lyckokänslor än andra; fantastisk lycka över en gren med äppelblommor på våren, glädje över att skapa något eget med mina händer och en berusande känsla av att se in i ett barns glittrande ögon. Det är nog därför jag trivs så bra med mina ljuvliga elever på jobbet. De ger mig så mycket glädje! Det är barnen som gör mitt jobb så roligt och meningsfullt! Jag älskar naturen, blommor och djur. Och musik!!! Och nu förstår jag varför jag alltid sitter med en hushållspappersrulle och snyftar när jag ser en bra film!!! =)

Tyvärr känner jag även jobbiga känslor. Starkare! Vi HSP-personer har känslospröt och kan känna in varje nyans av olika känsloregister. Jag kan känna negativa spänningar mellan personer, jag kan få min dag förstörd av en grinig kommentar eller önska att jag låg under en gråsten och fick deppa ifred när jag känner att jag missuppfattas trots att jag bara vill allas väl. Jag blir förvirrad av oordning och ologiska beslut. Jag blir ledsen av att vara en del av ett känslokallt samhälle.

Du kan läsa om HSP på följande länkar:

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/existentiellt/hogkansliga-pejlar-in-vagor-i-luften_7074009.svd

och i SvD:s artikelserie i sju delar:

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/existentiellt/hogkansliga-pejlar-in-vagor-i-luften_7074009.svd

Idag gläder jag mig enormt över att få titta in i holken på Arbetarbladets websida. Äggen borde kläckas någon gång i mitten av juni och jag kommer att titta in i boet varje dag!  

http://arbetarbladet.se/merlasning/webbholken/1.4583915-just-nu-honan-ruvar

Och jag gläder mig över att se mina egna talgoxar flyga ut och in i sin holk härhemma i Lyckebo. Jag gläder mig över våren som får allt att blomma, syrenerna i våran häck och liljekonvaljerna i en vas på köksbordet. 

Och jag slickar såren efter ett jobbigt möte.

Lots of Love mina vänner, och särskilt mina HSP-vänner!

//AnnaLi

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress